Eräänä päivänä suuri filosofi törmäsi tuttuunsa, joka pysäytti tämän kertoakseen uutisen:
- Sokrates, tiedätkö mitä juuri kuulin yhdeltä oppilaaltasi?
- Hetkinen, Sokrates sanoi. Ennen kuin alat kertoa, haluaisin, että läpäiset pienen testin. Sen nimi on
Kolmoissuodatintesti.
- Kolmoissuodatin?
- Juuri niin, Sokrates jatkoi. Ennen kuin kerrot minulle mitä oppilaani on kertonut, kokeillaanpa suodattaa se mitä aiot sanoa. Ensimmäinen suodatin on Totuus. Oletko varmistunut siitä, että se mitä aiot kertoa on totta?
- En, mies vastasi, itse asiassa kuulin vain asiasta juuri…
- Hyvä on, sanoi Sokrates. Eli et tiedä, onko asia totta vai ei. Kokeillaan sitten seuraavaa suodatinta, se on Hyvyys. Onko se, mitä aiot kertoa asianomaisen kannalta hyvää?
- Ei, pikemminkin päinvastoin…, mies aloitti mutta Sokrates keskeytti hänet.
- Eli haluat kertoa minulle jotain pahaa, vaikka et tiedä onko se edes totta.
Mies meni jo hieman noloksi, mutta Sokrates jatkoi: - Voit silti vielä läpäistä testin, sillä kolmas suodatin on Hyödyllisyys. Onko sillä tiedolla, jonka aioit kertoa, minulle jotain hyötyä?
- No, ei oikeastaan..., mies vastasi.
- Jos kerran asia, jonka aioit kertoa minulle, ei ole totta eikä hyvää eikä siitä ole minulle hyötyä, miksi edes kertoa siitä minulle?
Mies oli täysin lyöty ja häpeissään.

Tämä tarina osoittaa, miksi Sokrates oli suuri ja arvossapidetty filosofi.

Se selittää senkin, miksei hän koskaan saanut selville, että Platon kävi muhinoimassa hänen vaimonsa kanssa.