Monta kertaa olen miettinyt (etenkin julkisissa kulkuvälineissä), että miksi?

 

Esimerkki1: istutaan tai seistään bussikatoksen suojassa. Täällä pohjoisessa on bussikatokset on puusta tehtyjä, joten ei sieltä bussikuskit näe, että onko pysäkillä ketään! Jos bussikuski huomaa pysäkillä niin hän veikkailee, että haluaako pysäkillä olijat kyytiin vai. Ja vaikkei sitä katosta olisikaan, niin ei tehdä elettäkään, että haluaa bussin pysähtyvän. Lopuksi syytetään bussikuskia, ettei pysähtynyt pysäkille ja ottanut kyytiin. Ottakaa järki käteen ja miettikää onko se bussikuskin vika, jos norkoilee piilossa odottamassa bussia. sehän on verrattavissa siihen, että menee linja-autoasemalla sen jälkeen kun bussi on jo lähtenyt ja syyttää siitä omasta myöhästymisestä kuskia. Bussipysäkeillä on myös matkustajien otettava liikenneturvallisuus huomioon. Ei (ainakaan talvikelillä) bussia saa pysäytettyä parin metrin matkalla. Ei ainakaan turvallisesti, ei matkustajien ja liikenteessä olevien kannalta katottuna! Eikä tämä ole ainoastaan ongelma täällä pohjoisessa, tiedän kokemuksestä, että tätä tapahtuu joka paikassa, missä kulkee linja-autoja.


Esimerkki2: kun bussikuskilta ostetaan lippu tai maksetaan matkakortilla (täällä herkästi sanotaan mihin asti mennään), niin bussikuskin pitäisi muistaa mihin kukin matkustaja jää. Jos kuski ei automaattisesti pysähdy tietyllä pysäkillä, niin se on kuskin vika, jos ei muista pysähtyä ja jättää matkustajaa. Jokaikaisessa bussissa on napit, joista voi antaa äänimerkin seuraavalle pysäkille pysähtymisestä. Jos ei niitä nappeja näe tai yletä katosta, niin täytyy mennä riittävän ajoissa sanomaan kuskille tai huutaa bussin perältä, jos ei jaksa kävellä kuskin viereen. Tai jos nappia painetaan, niin vasta pysäkin kohdalla, ettei kuski varmasti pysty pysähtymään, etenkään talvikelillä. Täällä pohjosessa ei pysäkit ole ihan puolen kilometrin välein. Parin vuoden tarkkailun perusteella bussifirmojen pitää järjestää koulutus näistä asioista.

 

361228.jpg